Home » , » LIHATLAH, DIALAH SUAMIMU...

LIHATLAH, DIALAH SUAMIMU...

Written By amirulyaacob on Sunday, August 5, 2012 | 4:20 PM

Wahai para isteri, pernahkah engkau perhatikan lebih jauh tentang susuk perkasa yang ada dirumahmu, yang menjadi separuh nyawamu itu, dan yang menjadi teman seumur hidup bagimu untuk menghabiskan hari? 

Lihatlah dia dalam tidurnya...
Tidur nyenyaknya seakan menggambarkan betapa seharian ini beliau begitu lelah mencari nafkah untukmu. Dia menyingsingkan lengannya dan memerah tenaganya, demi keselesaan. Menutup sayu matanya mungkin tengah menahan derasnya air mata dalam tidur, kerana memikirkan masalah hidup. Tapi semua masih bertahan, kerana dia tidak samapai hati membiarkan kau dan keluargamu susah.

Lihatlah kaki kuat itu...
Dia yang menyokong tubuh  suamimu, yang menjadi penyokong ketika harus menyusuri dunia untuk sebuah kebahagiaanmu, wahai wanita. Bahkan seperti yang di sabdakan Nabi Muhammad salallahu alaihi wassalam, jikapun memang sesama manusia boleh bersujud, maka di kaki itu, kau harus meletakkan sujudmu dan memasrahkan tanganmu kepadanya.

Lihatlah  garis wajahnya...
Kulitnya yang legam dan kasar itu menandakan beratnya perjuangannya. Seakan disana terukir sebuah perjuangan yang begitu melelahkan namun menenangkan seluruh anggota keluargamu. Dengan tanpa keluh walaupun sesekali bimbang dalam menyusuri hidup, namun tetap menyediakan ruangan  yang kuat, dan dada yang lapang demi kau bersandar. Lihatlah  wajah lelah itu, yang  semakin rapuh dari hari ke hari namun tetap tabah demi sebuah tanggung jawab.

LIhatlah para isteri , dialah suamimu!!

Lihatlah tangannya...
Rasakan tangan berkulit kasar itu yang semakin hari semakin terasa kasar. Tangan itulah yang telah menyelamatkanmu menuju sebuah kehormatan dan memberi  perlindungan. Tangan inilah yang berkait dengan hati mereka dimana mereka seumur hidup menghabiskan hari harinya untuk memenuhi keperluan dan kesenanganmu.

Lihatlah mata mereka

Pandangan teduh itulah yang mendamaikanmu. Mengajakmu dengan lindungan dalam kekuatan mereka. Berharap kedamaian menyelimutimu, menghapus sedihmu dan kembali membawa senyum untukmu, wahai para isteri. Pandangan sayu itu yang  mengandungi kekuatan mereka demi  mencintai makhluk sepertimu. Pandangan sayu yang juga begitu mendamaikan.

Wahai para isteri, betapa banyak suami yang tidak dapat memejamkan mata mereka kerana beratnya memikirkan  tanggung jawab mereka saat ini. SubhanAllah, maka bahagiakan dan alihkan sedikit beban mereka dengan sebuah kesenangan dan kesyukuran karena kehadiranmu. Bahagiakan mereka dengan mengurangkan keluhanmu atas mereka, dan menghadirkan senyum hari- hari mereka.

Lihatlah ketulusan hati mereka...
Seorang lelaki yang dengan penuh  tulus dan pengabdian penuh, telah menghabiskan  umur mereka demi menjadi kemudi rumahtanggamu. Mereka tak mengharapkan balasan kecuali kesetiaanmu. Mereka tak mengharapkan puji kecuali kepandaianmu menjaga anak- anak mereka. Mereka tak mengharapkan balasan kecuali dengan kebahagiaan kerana terjaganya bidadari yang ada dirumahnya, dirimu sendiri. Dialah pemimpin yang soleh dan bertanggungjawab itu, dialah suamimu, wahai para isteri.

Sungguh para wanita, redha suamimu adalah kunci syurga dunia bagi dirimu dan syurga akhirat untuk kau dan keluargamu. Maka hargailah beliau, lebih dari dirimu sendiri.

Maka dahulukan pertimbangan mereka diatas ego dan kemahuanmu. Maka rendahkan suaramu, walaupun mungkin dalam amarahnya yang sempat memuncak.

Tak apalah jika mengalahmu akan menjadi sedikit balasan bagi kelegaan hati mereka.

Allah akan tersenyum kepadamu, Allah akan redha kepadamu, syurgapun akan merindukanmu atas semua kebesaran hati dan keluasan jiwamu.

Maka jangan kau teruskan kemanjaanmu dengan tetap terus menuntut tentang apa yang mereka berikan dengan lebih untuk dirimu, namun tanyakan kepada dirimu sendiri, sudah sejauh mana kau telah menjadi bidadari dalam kehidupan beliau, suamimu sendiri.

Dan...sudahkah hari ini kau mengucapkan kata terimakasih untuknya, seraya mencium tangannya yang mulia?
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger