Home » , » TINGKATKAN BEKALAN TAKWA SEBELUM MENJADI TETAMU ALLAH

TINGKATKAN BEKALAN TAKWA SEBELUM MENJADI TETAMU ALLAH

Written By Unknown on Tuesday, September 23, 2014 | 4:30 PM



Oleh Zamanuddin Jusoh

Haji adalah ibadat yang akan menguji kekuatan iman seorang hamba dalam mentaati Allah SWT.

Ia rukun kelima dalam Islam yang diletakkan selepas syahadah, solat, zakat dan puasa. Susunan terakhir yang diletakkan oleh Allah SWT bukanlah menunjukkan ia ibadat yang tidak penting. Sebenarnya, haji adalah kemuncak kepada ibadat lain bagi menentukan sejauh manakah ketaatan kita sebagai seorang hamba.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang mengerjakan haji dan umrah adalah rombongan Allah, jika mereka mendoakan sesuatu maka Allah akan memperkenankannya, dan jika mereka memohon ampun, akan diampunkan.” (Riwayat Ibnu Majah, Tabarani dan al-Baihaqi)
Mereka yang layak menunaikan ibadat haji adalah tetamu kepada Allah SWT yang telah dijemput oleh Allah SWT ke tempat paling suci di samping membenarkan seruan Nabi Ibrahim seperti dirakamkan dalam al-Quran.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan serulah kepada manusia untuk mengerjakan haji nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta, yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka mempersaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berikanlah sebahagian yang lain untuk makanan bagi mereka yang sengsara dan orang fakir.” (Surah al-Hajj, ayat 27-28)
Persiapan diri

Persiapan menjelang ibadah haji dengan meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT, melakukan amalan wajib dan sunnah untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Menunjukkan mereka yang akan melaksanakan ibadah haji sudah bersedia dengan kebersihan diri, harta, zahir dan batin.

Persediaan inilah yang menggusarkan bakal haji kerana beranggapan mereka belum cukup bersedia untuk menjadi tetamu Allah SWT sedangkan agama itu sangatlah mudah untuk dilaksanakan. Sebenarnya persediaan itu lebih cenderung kepada usaha mendekatkan diri dengan Allah SWT sekadar yang termampu.

Ketahuilah, setiap ibadah yang kita lakukan, sempurna atau tidak ibadatitu banyak tergantung kepada persiapan dan perbekalan. Oleh itu, bagi yang akan melaksanakan ibadah haji hendaklah bermuhasabah diri dengan bekalan takwa sehingga dapat meraih haji yang mabrur di sisi Allah SWT.

Haji juga dianggap suatu perjalanan suci umat Islam untuk membersihkandiri daripada segala dosa dan kemaksiatan. Ibadah haji akanmelengkapkan lagi peraturan hidup yang sedang berjalan. Jemaah haji mendapat kelebihan berbanding mereka yang belum menunaikan haji.

Hidup mereka akan kelihatan lebih mulia dan sempurna atau dengan kata lain, mereka yang telah menunaikan haji sudah lengkap proses pendidikan ke arah menjadi Muslim sejati. Pelajaran hidup bagi yang belum dijemput menunaikan haji adalah hasil pendidikan daripada sembahyang, puasa dan zakat sahaja.

Masih ada ruang kosong yang hanya dapat dipenuhi dengan cara menunaikan haji. Oleh itu, ibadah haji adalah puncak proses pentarbiahan seseorang seterusnya melengkapkan rukun Islam seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT.

Hukum-hakam di dalamnya juga dapat dicerna sebagai pemangkin kepada proses pendidikan jiwa seorang Muslim. Ini tidak bererti mereka yang belum menunaikan haji tidak sempurna imannya dan tidak diredai kerana kekuatan dan kemampuan melakukan haji terbatas kepada mereka yang berkemampuan sahaja.

Ibadat bukan trend Sering berlaku dalam kalangan ummah menjadikan ibadat haji dan umrah sekadar trend semata-mata, terikut- ikut dengan pengaruh persekitaran, berlumba-lumba mendapatkan gelaran dalam masyarakat tanpa mengambil kira matlamat sebenar ibadah bakal dilaksanakan.

Tidak kurang yang masih mencaricari hidayah dan seruan walaupun kemampuan sudah melebihi keperluan untuk menunaikan haji. Mereka yang layak menunaikan haji dan mengabaikannya, telah diingatkan bahawa mereka menempah kemurkaan daripada Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak mahu mengerjakan haji, maka bolehlah dia memilih untuk mati secara Yahudi atau Nasrani.” (Riwayat Tirmizi)
Ibadah haji bukan hanya berkisar soal kekuatan dan kehebatan semata- mata, tetapi juga membabitkan soal disiplin serta kepatuhan. Kesukaran menjaga batas larangan Allah SWT menjadi sifat manusia. Maka ibadah haji bagi menunjukkan kepatuhan kepada Allah SWT serta kekuatan menjaga disiplin menunaikan ibadat.

Semangat yang dijelmakan dalam melakukan ibadah membabitkan fizikal melambangkan setiap kejayaan memerlukan usaha dan kerja keras untuk mencapainya. Konsep perpaduan memang menjadi agenda utama dalam haji kerana ia adalah asas kekuatan umat mendepani cabaran. Semua perilaku dalam haji dilakukan bersama sambil bertalbiah memuji kebesaran Allah SWT.

Umat Islam adalah umpama tubuh yang satu, maka perbezaan pendapat, kekayaan, kedudukan, tidak boleh dijadikan alasan untuk mereka berpecah. Umat Islam yang kaya, miskin, alim, orang biasa, pemimpin dan rakyat semuanya bersatu dalam ibadat haji. Inilah nilai yang tersembunyi ketika berwukuf di Arafah setelah melakukan tawaf dan saie. Arafah juga ini akan menimbulkan sikap rahmah, kasih sayang sesama makhluk.

Ibadah haji umpama sebuah sekolah yang menebarkan jalan untuk mempelajari kaedah bagi menghadapi kehidupan dengan bekalan nilai tauhid, ibadah, usaha, silaturahim, siap menghadapi godaan dan kesiapan diri untuk berkorban.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger