Home » » " KISAH ULAR DAN GERGAJI "

" KISAH ULAR DAN GERGAJI "

Written By Unknown on Tuesday, April 1, 2014 | 11:26 PM



Terdapat satu kisah pada suatu petang, seekor ular telah memasuki bengkel di mana merupakan tempat kerja si tukang kayu Kebiasaan si tukang kayu, membiarkan sebagian peralatan kerjanya berselerakan dan bertaburan. Nah ketika ular itu berjalan ke sana kemari di dalam bengkel itu, dan tanpa sengaja ia merayap di atas sebatang gergaji.

Tajamnya mata gergaji, menyebabkan perut ular terluka. Tapi ular beranggapan gergaji itu menyerangnya. Ia pun membalas dengan mematuk gergaji itu berkali-kali. Serangan itu menyebabkan luka parah di bagian mulutnya.

Marah & putus asa, ular berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan musuhnya. Ia pun membelit kuat gergaji itu. Maka tubuhnya terluka amat parah dan akhirnya ia pun mati.

Kadangkala, di saat kita marah, kita ingin melukai orang lain. Tapi sesungguhnya tanpa kita sedari, yang dilukai adalah diri kita sendiri.

Mengapa? kerana perkataan dan perbuatan di saat marah adalah perkataan dan perbuatan yang biasanya akan kita sesali di kemudian hari..

Jadi sungguh tepat kalimat bijak berikut :
Orang yang benar-benar hebat bukanlah seseorang yang mampu mengalahkan orang lain, melainkan ia yang mampu mengalahkan diri sendiri..

Rasulullah Shalallahu'alaihi Wasallam bersabda : Barang siapa meredam amarah padahal dia mampu melampiaskannya (kerana mampu/berkuasa), maka ALLAH memanggilnya dihadapan para makhluk di hari kiamat, Dia menyuruhnya memilih dari pada bidadari apa yg dia kehendaki..(HR Abu Daud)


SubhanAllah.

Ingat, marah adalah salah satu PINTU SYAITAN untuk merasuki tubuh manusia. Semoga kita semua terhindar dari sifat pemarah..

Aamiin Yaa Rabbal'aalamiin..
Share this article :

+ comments + 1 comments

June 2, 2014 at 10:19 AM

Assalammualaikum...sahabat,

kisah ini memang menyentuh perasaan.. "sesungguhnya marah itu adalah api syaitan" .. pemawar api itu adalah air.. berwuduklah ketika marah.. nice entry. Suka sangat!.

mselim3

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger