Home » » SI PETANI YANG DISEBUT NAMANYA OLEH AWAN

SI PETANI YANG DISEBUT NAMANYA OLEH AWAN

Written By Unknown on Tuesday, December 10, 2013 | 11:10 PM


Abu Hurairah berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Pada suatu masa ada seorang lelaki berjalan di tanah lapang yang gersang. Kemudian dia terdengar suara dari awan: Sirami kebun si fulan itu.

Awan itu kemudian bergerak menuju tempat kebun itu lalu turunlah hujan lebat ke atas tanah gersang yang hitam batunya itu.

Kemudian, air hujan itu mengalir ke dalam alur yang menuju ke satu arah. Lelaki itu berjalan mengikuti arah aliran air hujan itu. Tiba-tiba dia terpandang seorang petani sedang menggunakan cangkul bagi mengalirkan air ke dalam kebunnya. Lelaki itu bertanya kepada si petani: Siapakah nama saudara.

Nama saya si fulan, jawab petani itu. Nama itu sama dengan nama yang didengarnya dari dalam awan tadi. Kemudian petani itu bertanya: Mengapa tuan bertanyakan nama saya?

Lelaki itu berkata: Percayalah, tadi saya terdengar suara dari dalam awan yang membawa air hujan ini. Siramilah kebun si fulan itu. Nama itu sama benar dengan nama saudara. Ceritakanlah apa yang saudara lakukan.

Jawab petani itu: Kerana saudara ingin tahu, saya sebenarnya selalu menghitung baik-baik hasil keluaran kebun ini. Sepertiga saya sedekahkan. Sepertiga lagi saya makan bersama keluarga saya. Sepertiga lagi saya tanam semula sebagai benih.” (Riwayat Muslim)

Kita dituntut supaya menjadi orang yang murah hati dan suka membelanjakan harta pada jalan yang baik mengharapkan keredaan Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki antara hamba-Nya dan Dia juga yang menyempitkan baginya. Serta apa saja yang kamu dermakan, Allah menggantikannya dan Dia adalah sebaik-baik pemberi rezeki.” (Surah Sabak, ayat 39)
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger