Home » , » THE TERROR TUNNEL - TEROWONG KEMENANGAN

THE TERROR TUNNEL - TEROWONG KEMENANGAN

Written By Unknown on Monday, October 21, 2013 | 6:04 PM


Pihak Israel digemparkan dengan penemuan sebuah terowong bawah tanah buatan tangan yang melintas dari sempadan khan younis sehingga ke kawasan petempatan haram Israel. Terowong tersebut dijumpai berdekatan salah sebuah tadika mereka. Berita tersebut adalah sangat menggemparkan dan mendapat liputan luas media Israel dan antarabangsa termasuk Al-Jazeera. Penemuan terowong ini menyebabkan ketakutan kepada penduduk Israel kerana ia menunjukkan "muqawamah" / pertahanan Palestin mampu mencapai tahap yang tinggi untuk melawan rejim Zionis.

Pada mulanya Israel menganggarkan kepanjangan terowong dari 2-3 km, mashaAllah sangat panjang. Dan terowong buatan tangan manusia ini menggunakan lebih 500 tan bahan binaan, yang terdiri dari semen dan besi. Maka pihak Israel bertekad untuk menyekat laluan bahan-bahan binaan untuk masuk ke Ghazzah sekali lagi. Dalam berita seterusnya pihak Israel terpaksa mengakui bahawa terowong ini telah dibina oleh seseorang yang mempunyai kemahiran yang tinggi dan mahir seni pembinaan.

Bagi penduduk Palestin sendiri, penemuan terowong ini adalah satu yang membanggakan kerana ia adalah salah satu ukuran kekuatan yang dimiliki oleh barisan muqawamah mereka. Meski ditekan kesempitan kepungan, Ghazzah masih mampu menghasilkan binaan yang luar biasa yang menanam ketakutan dan kegerunan pada pihak musuh sehingga mereka menggelarnya "the terror tunnel".. Terowong ini juga meningkatkan lagi kepercayaan dan kethiqahan Palestin terhadap hero-hero (mujahidin) mereka dan mereka yakin kemenangan semakin dekat.

Israel membuat tuduhan bahawa terowong ini adalah hasil perancangan Kataib Al-Qassam, dan orang yang dikehendaki oleh mereka adalah, Raid Atthour, general Liwa' (sayap) Rafah dalam Kataib Al-Qassam. Respon dari jurucakap Qassam, Abu Ubaidah, bahawa keazaman yang dimiliki oleh pemuda-pemuda muqawamah adalah jauh lebih besar daripada kerisauan mereka terhadap pendedahan sebuah terowong bawah tanah dan mereka mampu membuat ribuan lagi terowong yang sama untuk melawan Zionis.

* Ini kemungkinan besar juga boleh muslihat israel untuk menyekat bahan binaan ke palestin dan ini juga sebagai alasan untuk yahudi menangkap dan membunuh mujahidin..... allahuakhbar yahudi penuh dengan tipu daya.. Wallahualam

Sumber: Gazanow [NAA] / Aqsa Syarif

Share this article :

+ comments + 3 comments

October 21, 2013 at 6:24 PM

ALLAHU AKBAR!

October 21, 2013 at 6:25 PM

p/s mohon share

December 31, 2013 at 4:44 PM

takbirr

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger