Home » » TIPS KECANTIKAN UNTUK WANITA SOLEHAH

TIPS KECANTIKAN UNTUK WANITA SOLEHAH

Written By lurim on Wednesday, February 9, 2011 | 9:44 AM


Salam semua..kali ni saya saya nak bagi tips tentang kecantikan untuk wanita solehah, sebenarnya kecantikan fizikal ni takkan pernah kekalpun tapi kecantikan hati yang suci murni akan kekalkan anda selama-lamanya disana nanti. Apabila hati itu cantik maka insyaAllah segala-galanya akan cantik 

" Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah"


1 . Bulu kening

Menurut Bukhari " Rasullulah melaknat perempuan yang  mencukur (menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening) " Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari

2 . Kaki ( tumit kaki )

" Dan janganlah mereka ( perempuan ) membentakkan kaki ( atau mengangkatnya) agar diketahui perrhiasan yang mereka sembunyikan "An-Nur : 31  
  • menampakkan kaki
  • menghayungkan/ melenggokkan badan mengikut hentakkan kaki

 
3 . Wangian

" Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya , maka wanita  itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina " Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban

4 . Dada

" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung  hingga menutupi dada-dada mereka " An-Nur : 31

5 . Gigi

" Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi  atau meminta supaya dikikirkan giginya " Riwayat At-Thabrani

" Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya  menjadi cantik ,yang merubah ciptaan Allah " Riwayat Bukhari dan Muslim


6 . Muka dan leher

" Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan  janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang  dahulu "
  • bersolek ( make-up )
  • menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah


7 . Muka dan Tangan

" Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan  memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasullulah : Wahai Asma ! Sesungguhnya  seorang gadis yang telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja " Riwayat Muslim dan  Bukhari

8 . Tangan

" Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu  lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal  baginya "  Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

9 . Mata

" Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah  mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya " An Nur : 31

Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan  lainnya . Kamu hanya boleh pada pandangan yang pertama , ada pun pandangan  seterusnya tidak dibenarkan " Riwayat Ahmad , Abu Daud dan Tirmidzi


10 . Mulut ( suara )

" Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak  dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam  hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik " Al Ahzab : 32

" Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang  mereka namakan dengan yang lain , iaitu kepala mereka dilalaikan oleh  bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan
mereka itu dalam bumi " Riwayat Ibn Majah


11 . Kemaluan

" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin , hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan  mereka (jangan berzina) "  An Nur : 31

" Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu , puasa di bulan Ramadhan , menjaga kemaluannya (tidak berzina) dan menta'ati suaminya , maka masuklah ia kedalam syurga daripada pintu-pintu yang  ia kehendakinya " Riwayat Al Bazzar

" Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya  bukan dirumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya  dengan Allah " Riwayat T irmidzi , Abu Daud dan Ibn Majah 


12 . Pakaian

" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan ,  maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti " Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah

" Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah  perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat  dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya " Riwayat Bukhari dan Muslim
  • Berpakaian tipis / jarang
  • Berpakaian ketat / membentuk
  • Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

" Hai nabi-nabi katakanalah kepada isteri-isterimu ,  anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai  baju jilbab (baju labuh dan loggar ) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran itu mereka tidak diganggu . Allah maha pengampun lagi maha  penyayang " Al Ahzab : 59


13 . Rambut

" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan  yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh  lelaki yang bukan mahramnya " Riwayat Bukhari dan Muslim

14 . " Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya dan  menta'ati suaminya , segala makhluk , burung yang terbang , ikan dilaut ,  malaikat dilangit , matahari dan bulan dan lain-lain memohon keampunan  Allah untuknya

Sumber :  Sabahan.net
Share this article :

+ comments + 9 comments

February 9, 2011 at 9:52 AM

entry yang menarik..

February 9, 2011 at 10:07 AM

erkk .. jge la pergaulan tu wnita solehah jugak kan .. uhuhu :p

February 9, 2011 at 10:12 AM

nak smbung nynyi !!
Wanita Hiasan Dunia.seindah hiasan adalah wanita solehah.yang akan membahagiakan syurga .. ... .. err err err err.. tak ingat llirik plok .. hik3 ..

February 9, 2011 at 11:04 AM

Cik Ladies kena jaga belake lah org puan tu.. pergaulan pun..

org puan ni paling mudah masuk syurga & paling senang juga masuk neraka..

same2 kita doakan supaya kita tergolong dalam mereka2 yang sedikit ni amin..

February 9, 2011 at 11:31 AM

terima kasih..ingatan bersama..

February 9, 2011 at 11:53 AM

sy nk minta izin share kat FB :D

February 9, 2011 at 6:17 PM

Nak jdi camni jugak...huhu
wanita yang dilindungi dri segala dosa...huhu

February 10, 2011 at 1:08 PM

alhamdullillah... =)

February 21, 2012 at 11:05 AM

Syukran,

Saya amat tertarik mengikuti artikel-artikel anda.

Keep it up.

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger