Home » » MENGHINDARI DOSA-DOSA KECIL

MENGHINDARI DOSA-DOSA KECIL

Written By Mohd Amirul on Tuesday, December 28, 2010 | 9:34 PM


Dari Aisyah r. a, berkata: Rasulullah saw bersabda: "Wahai Aisyah, hindarilah olehmu amal-amal yang remeh (dan suatu lafaz disebutkan :'Dosa-dosa') kerana ada yang menuntut dari Allah terhadap amal-amal itu." (Isnadnya shahih ditakhrij Ibnu Majah, Ahmad, Ad-darimi, Ibnu Hibban dan Al-Qada'I dalam Musnadusi-Syihab.)
Ini merupakan wasiat Rasulullah saw kepada aisyah r. a. Merupakan wasiat yang maat berharga, berfaedah dan peringatan tentang hal yang sering dilalaikan iaitu dosa-dosa kecil.

Wahai muslimah, yang lurus dalam keimanannya tidak memandang keherdakaan. Lalu dia berkata "Itu hanya dosa kecil dan remeh". Tetapi wanita muslimah harus takut terhadap seksa Allah, menangis kerana takut terhdap penderitaan api neraka dan merasa rugi andai kata dia terhalang utk masuk ke syurga.

Wanita Muslimah yang beriman, sentiasa merasa khuatir terhadap dirinya dan takut kepada seksa Allah. Maka dia sentiasa berada di dalam ketaatan kepada Allah dan melaksanakan kebaikan.

Wanita muslimah haris menjauhi dosa-dosa kecil apatah lagi dosa-dosa besar. Selagi mereka mahu meninggalkan dosa-dosa besar, taubat dari dosa-dosa kecil, beristighfar, dia pasti akan mengampuninya FirmanNya:

Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya kami hapus kesalahan-kesalanmua (dosa-dosamu yang kecil) dan kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga)
(Al-nisa':31)


Allah swt sangat besar maghfirahNya, Maha luas RahmatNya, mengampuni siapapun yang dikehendakiNya.

(Rujukan: 50 wasiat Rasulullah SAW utk wanita)
 Kredit : Laman Fauzynm
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SUATU PERJALANAN MAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger